BI-logo
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2014/2015

ELE 3759 Franchise


Kursansvarlig
Jan Ivar Fredriksen, Ragnhild Silkoset

Institutt
Institutt for markedsføring

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
7,5

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Kjente merkevarer som Wayne’s Coffe, Ben & Jerry’s, Subway, 7-Eleven, McDonalds, Rema 1000, Topshop, Match, Økonor, Aktiv Eiendomsmegling, Avis, Hertz, Grete Roede og Choice Hotels er alle eksempler på merkevarer som er utviklet gjennom Franchise som organisasjonsform.

Franchise er blant de mest benyttede organisasjons- og driftsformer som er basert på markedsstyrt ledelse. Franchise kjennetegnes av sentralt styrt merkevareutvikling og opplæring kombinert med lokalt salg, levering og service til sluttbruker. I dag finner man franchisesystemer i en hel rekke bransjer som retailing, B2B, bilrelaterte-, eiendoms- og personlige tjenester, undervisning, hotell og restaurant, for å nevne noen.

Deltakerne i dette kurset i franchise vil tilegne seg oppdatert teoretisk innsikt, praktisk kunnskap samt analytiske evner som kreves for å lykkes innenfor franchise. Programmet kombinerer teoretisk og praktisk kunnskap gjennom forelesninger, cases og erfarne gjesteforelesere fra bransjen.

Dette kurset innenfor Franchise er utviklet for personer som


Kurset er relevant for franchiseaktører i privat og offentlig sektor, innenfor produkt- og tjenestemarkedet, for consultingbransjen og entreprenører, samt både forbruker- og bedriftsvaremarkedet.

Læringsmål
Kunnskapsmål
Etter endt kurs skal studentene ha:
Ferdighetsmål
Etter endt kurs skal studentene kunne:
Holdningsmål
Forkunnskaper
Det stilles ingen spesielle krav til forkunnskaper.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Lunnan, Randi og Arne Nygaard. 2011. Strategiske allianser. Fagbokforlaget. 202 sider
Nilssen, Børge. 2009. Franchise: Verdiøkende samarbeid mellom selvstendige parter. 2. utg. Fagbokforlaget. 166 sider


Anbefalt litteratur
Bøker:
Duckett, Brian and Paul Monaghan. 2011. How to franchise your business : grow your business by creating and managing a franchised network. 2nd ed.. How To Books
Nathan, Greg. 2009. Profitable partnerships. 7th ed. Franchise Relationships Institute


Annet:
Nilssen, Børge. 2013. Konseptrådgiveren. Effectum Franchiseconsulting


Emneoversikt
Dataverktøy
Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset.

Læreprosess og tidsbruk
Kurset gjennomføres som prosessundervisning fordelt på klasseromsundervisning, individuelle oppgaver, gruppearbeid og individuell/felles veiledning. Kurset er praktisk-teoretisk i den forstand at mye av teorien diskuteres i en praktisk sammenheng. Studentene velger, i samarbeid med fagansvarlig, aktører fra aktuelle bransjer som benyttes i diskusjoner og øvingsoppgaver.

En gjennomgående prosjektoppgave igangsettes tidlig i kurset og knyttes til de mest kjente utgangspunktene:
  1. Fra ide til franchisekonsept
  2. Fra egen lokal virksomhet til franchisekonsept
  3. Fra egne filialer til et effektivt franchisekonsept
  4. Fra forhandlerdistribusjon til tydelig franchisekonsept
  5. Fra medlemsstyrt samarbeid til franchisekonsept

Suksessfaktorer er grunnleggende lik i alle situasjonene, der et utvikling- og endringsarbeidet som blir forskjellig.Kurset er lagt opp slik at alle disse situasjonene blir dekket underveis.

Anbefalt tidsbruk for studentene:
Aktivitet
Timebruk
Deltagelse i forelesning
36
Forberedelse til forelesningene
33
Oppgaveløsning og gruppearbeid
65
Kollokvier og medstudentveiledning
26
Selvstudium/lese litteratur/eksamensforberedelser
40
Anbefalt tidsbruk totalt
200


Eksamen
Kurset avsluttes med en prosjektoppgave over 12 uker som avsluttes ca 2 uker etter at forelesningene er gjennomført.

Eksamenskode(r)
ELE 37591 prosjektoppgave som teller 100 % for å oppnå godkjent karakter i kurset ELE 3759 Franchise som organsisasjonsform for markedsstyrt ledelse 7,5 studiepoeng.

Hjelpemidler til eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt

Kontinuasjon
Kontinuasjonseksamen ved neste ordinære gjennomføring av kurset.

Tilleggsinformasjon